Wednesday, December 29, 2010

Daftar di kaunter

Salam..
lama tak update blog aku ni heheee..
hari ni nak cite sal semalam..ade kaitan dengan daftar di kaunter..
bukan aku daftar belajar ke ape..belajar tu insyaAllah de rezeki aku akan sambung..
tapi ni daftar kursus perkahwinan..

pagi semalam lepas dgr ceramah dlm tanyalah ustaz tv9..aku terus pecut ke taman kerang tuk g urut lutut yg dah lari alignment ni hahahaha..aku nak solat pun susah dah.cam pakcik2 je aku ni bila nak turun sujud dlm solat.kat masjid tu mungkin pakcik sebelah aku ckp seangkatan ngn aku budak ni hahhahaa ..setibanya aku di taman kerang,aku tunggu abg Ghani tukang urut tu sampai kul 9 tak de gak..smlm dah jnji nak dtg huhuuu..

pastu aku malas nak tunggu,aku tgk pejabat agama islam dekat je dari taman kerang..baik aku g daftar kursus kawen sebelum terlewat.nnt dekat nak kawen baru nak g kursus baik tak payah..mesti sibuk time tu..

aku pun g la pejabat agama Islam Pahang dengan pakai crocs n seluar track je..(style abg jual ikan) hahahaa...kayo den hahahah..
sampai di kaunter tu aku tanya akak kaunter."kak,sy nak tanya,kat mane nak daftar kursus kawen?"...akak tu jawab," kat sini. adik isi borang dulu.yuran rm80."...
dlm hati aku ckp..mak aiii..mahal la pulak..3 thn lepas baru rm50 hehehe..tp takpe la..aku dah jangka akan naik..cam minyak n gula hhehhehehe

adik isi borang ni ye...


aku pun isi borang..tp de ruang kosong suh aku isi tarikh jangka kawen..adoyai, tunang pun blom camne aku nak tau tarikh kawen ni huhuuu..aku nak isi 11.11.11 (no canteek) tapi tarikh tu hari selasa.tak logik kawen ari selasa hahaha..aku pun tulis tarikh 01.11.11..cantek jugak hari sabtu..

time aku isi tu..tiba2 ade sorang brother ni dtg..melilau kat kawasan kaunter tu..ade la pak aji kaunter tanya." ye, ade ape?"..brother tu jawab,"saya dah bercerai,kat mane nak daftar?"..pak aji tu ckp,"kat bangunan sebelah"..dlm hati aku ckp..mak aiii, aku baru nak daftar kursus kawen, dah de org daftar nak cerai? huhuuuu...meremang bulu roma aku dengar..hati berdebar sbb benda2 gitu yg aku pantang n tak nak pk..tp takpe, tu diaorg bukan aku. aku dengan semangat nak g kursus kawen ni, bila dah kawen aku akn jaga rumahtangga aku sebaik mungkin. berlandaskan syariat dan ajaran Islam. baru rumahtangga dirahmati Allah dan bahagia..amin..

lepas isi borang tu, aku bg akak kaunter..leh pulak pegawai dia(girl hehee) dtg usha borang aku....pastu dia senyum n blah..nyibok je usha borang aku huhuuu..pas siap akak kaunter update borang aku, dia bg resit n buku bertajuk Memasuki Gerbang Perkahwinan (seingat aku)....kat resit tu ade tulis Badan Kebajikan Pejabat Agama Daerah Kuantan...oo kira yuran tu disumbangkan ke badan kebajikan la kot..dengan pantas aku lintaskan niat sedekah..pahala tu beb..huhuuu

and then aku drive balik..time drive tu aku dgr IKIM.fm..radio feberet aku..time tu jugak de ustazah bg ceramah pasal kawen..(tiba2 je huhuu)..aku dgr tengah2 dah ceramah tu. tiba2 ade seorang akak kol ustazah tu cite yg dia baru cerai ngan husband dia 2 thn lepas. ustazah tu tanya nape cerai? akak tu gtau dia cerai kerana suami dia..suami dia solat pun kadang2...bulan pose siap mkn dpn isteri dia.penderaan fizikal lagi..isteri dia tak tahan terus mintak cerai.dah la akak tu ngah ngandung. somi dia kerja satu tempat ngan akak tu..bila jumpa, somi akak tu selalu salahkan akak tu tak tegur n ajar dia tentang Islam..dlm hati aku ckp bodohnye laki ni..dia yg patut bimbing isteri,ni isteri pulak kena tegur n ajar dia.pe ke bangang je laki gitu. sia2 je kawen..lau ajar n tegur skit2 tu mungkin boleh tp seorang lalaki yg bernama suami perlu tau tentang agama lebih dari isteri..dan sama2 kongsi dan belajar tentang agama..baru rumahtangga bahagia n chanteeekk bro..!!!..aku pulak rs bengang ngan bekas laki akak tu.
kesian akak tu,2 thn besarkan anak sorg2..moga Allah menjodohkan dia ngan lelaki soleh dan bahagia.dan bekas somi akak tu dpt hidayah dari Allah.amin

pastu aku baru teringat pe yang aku dgr ceramah ustaz selama ni..kebahagian rumahtangga adalah berdasarkan suami isteri yg taat pada Allah..mmg betul la sume tu..akak tu cerai pun sbb tu la..suami yg tak taat pada perintah Allah.
terlintas dihati aku,jgnlah aku jd cam somi akak tu..semoga aku menjadi suami yang soleh..amin..aku mmg dah nekad tuk cari ilmu agama dan beramal sebanyak mungkin sebelum aku menjadi suami kpd isteri aku kelak.amin...
aku akn cuba jadi yg terbaik..skg ni aku dah berminat nk dgr n tgk rancangan tentang rumahtangga,camne nak jaga baby hehehhee..ilmu kena ade beb..baru hebat.(cara untuk tackle hati isteri).ehhehee..

ok setakat ni dulu la yg aku leh cite..yang aku tau 29-30.01.11 nnt aku de kursus kawen..lau de qiamullai lagi best..

sekian,wassalam...

p/s: jom join kursus sama heheee

No comments:

Post a Comment